Sprawozdanie z pilotażowego wdrożenia programowania w edukacji formalnej

Zajęcia dla uczniów klas pierwszych prowadzone w ramach innowacji pedagogicznej „Kodowanie bawi i uczy” przyniosły zarówno uczniom jak i nauczycielowi widoczne korzyści.

Dzieci rozwinęły swą kreatywność, wyobraźnię i zdolność logicznego myślenia. Kolejne ćwiczenia zmuszały ich do doskonalenia się i jednocześnie dawały mnóstwo nowych wyzwań. Wiele ćwiczeń pobudzało dzieci do rozwijania innych potrzebnych umiejętności - pisania, czytania, liczenia, spostrzegawczości, ładnego wypowiadania się. Uczniowie wzbogacili swoje słownictwo, rozwijali pamięć, uwagę, koordynację wzrokowo-ruchową.

Dla mnie korzyść stanowi poznanie narzędzi z jakich może korzystać nauczyciel w pracy z najmłodszymi uczniami i możliwość przekazania zdobytej wiedzy innym nauczycielom, którzy będą uczyć informatyki zgodnie z nową podstawą programową.

Uczniowie poznali środowisko programowania Baltie oraz korzystali z kursów dostępnych na stronie internetowej code.org, które przygotowują do pracy w środowisku Scratch. W ten sposób poznali zasady tworzenia instrukcji (komend, kodów), a jednocześnie dydaktyczne zastosowania komputerów. Rozwiązywane przez uczniów problemy były proste i przypominały zabawę lub grę.

Ponadto uczniowie nauczyli się opisywać czynności wykonywane przy korzystaniu z komputera, stosując poprawną terminologię oraz rozwijali sprawność bezpiecznego i samodzielnego posługiwania się oprogramowaniem komputerowym.

Trudność większości uczniom sprawiły zadania wymagające pisania na klawiaturze i odczytywania poleceń, co związane było ze specyfiką nauczania w klasie pierwszej, gdzie poziom sprawności czytania i pisania jest niewysoki. Jednocześnie chęć wykonania zadania stanowiła dla uczniów bodziec motywujący do rozwijania tych potrzebnych umiejętności.

Oczywiście byli uczniowie, którzy radzili sobie słabiej niż pozostali, ale zawsze starałam się dobierać dla nich takie zadania, z których rozwiązaniem nie mieli większych trudności.

Dużą przyjemność sprawiało uczniom budowanie scen w środowisku Baltie, jednak tylko niektórzy z nich korzystali z trybu „sterowanie”.

Podsumowaniem zdobytych przez uczniów umiejętności były zadania wymagające od uczniów samodzielnego ułożenia krótkich historyjek wykorzystujących polecenia warunkowe do stworzenia interakcji pomiędzy występującymi w nich postaciami.

Programowanie rozwija kreatywność dzieci w przeciwieństwie do wielu gier i aplikacji mobilnych – rodzice otrzymali wyraźny sygnał jakie aplikacje mogą korzystnie wpłynąć na rozwój ich dzieci. Zamiast bezproduktywnego zabijania czasu przy komputerze, dziecko może rozwijać swoje umiejętności i zaspokajać naturalną ciekawość świata.

Umiejętnie dozowane nowe technologie, z których dziecko korzysta pod kontrolą i w sposób dostosowany do jego poziomu rozwoju i możliwości poznawczych, przygotowują je do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym.

Opracowała:

mgr Krystyna Gądek