Organizacja zajęć w klasach integracyjnych
Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi do 20, w tym do 5 uczniów z niepełnosprawnością.
Klasa integracyjna prowadzona jest przez dwóch nauczycieli - nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub nauczyciela danego przedmiotu i nauczyciela specjalistę ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi o danym stopniu niepełnosprawności. Obydwaj są odpowiedzialni za postępy uczniów w równym stopniu.
Funkcja wychowawcy jest powierzona jednemu z nich.
Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych opracowuje się indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny dla każdego ucznia oparty o zalecenia poradni.
Na pierwszym zebraniu z Rodzicami klas pierwszych przedstawiony zostanie projekt organizacji pracy w klasie integracyjnej oraz zasady współpracy z Rodzicami.
Rodzice uczniów klasy integracyjnej zobowiązani są do ścisłej współpracy z nauczycielami w zakresie postępów w nauce, diagnozy i terapii dziecka.
Do oddziału integracyjnego przyjmuje się dzieci niepełnosprawne zamieszkałe w obwodzie danej szkoły, jak również poza jej obwodem, posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej:
z uszkodzeniami motorycznymi,
dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
z dysfunkcjami rozwojowymi,
z uszkodzeniami sensorycznymi (wady wzroku i słuchu),
z zaburzeniami sprzężonymi,
Wymagana dokumentacja dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
zgłoszenie rodziców,
orzeczenie poradni pedagogiczno-psychologicznej do kształcenia specjalnego,
opinia lekarza.
Do oddziału integracyjnego przyjmuje się dzieci pełnosprawne:
zamieszkałe w obwodzie danej szkoły podstawowej,
w dzieci pełnosprawne zamieszkałe poza obwodem szkoły, w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami,
wykazujące prawidłowy rozwój intelektualny (bez globalnego opóźnienia i bez fragmentarycznych deficytów),
zrównoważone emocjonalne (wykluczone: skłonność do agresji, negatywizm),
wykazujące prawidłowe kontakty społeczne (dziecko potrafi współpracować
z innymi dziećmi i dorosłymi, podejmuje zadania społeczne).