Dogoterapia

pies

Dogoterapia w Szkole Podstawowej nr 9 w Tarnowie jako dodatkowe zajęcia wspomagające edukację uczniów klas integracyjnych prowadzona jest od 2005.

 

Dogoterapia - terapia i edukacja z udziałem psa opiera się na wykorzystaniu w terapii uczniów niepełnosprawnych oraz zagrożonych niepełnosprawnością bezpośredniego kontaktu ze zwierzęciem – psem terapeutycznym. Ten bezpośredni kontakt pozwala wytworzyć specyficzną relację między uczniem a psem terapeutycznym. Obecność psa zwiększa atrakcyjność zajęć, odpręża i relaksuje. Podstawowym założeniem terapii i edukacji z udziałem psa jest możliwość tworzenia w czasie zajęć warunków, w których uczeń ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa oraz bezgranicznej akceptacji własnej osoby.

Głównym jej celem jest nawiązanie i pogłębienie kontaktu dziecka ze zwierzętami i na tej podstawie kształtowanie pozytywnych emocji dziecka. Pies jest motywatorem do działań, specyficzną pomocą w edukacji i terapii.

Metodyka zajęć edukacyjnych z udziałem psa w klasach integracyjnych:

  • całkowita dobrowolność uczestnictwa w zajęciach, brak uczulenia na sierść psa i/lub zgoda rodziców/prawnych opiekunów dziecka,

  • rozpoczęcie zajęć od ćwiczeń integracyjnych,

  • wykorzystanie znanych tekstów o treści pro zwierzęcej,

  • dostosowanie poziomu i tempa zajęć do psychicznych i fizycznych możliwości uczestników,

  • wykorzystanie elementów muzykoterapii i arteterapii,

  • atmosfera zajęć zapewniająca poczucie pewności i bezpieczeństwa.

 

Program edukacji regionalnej z udziałem psa „Pies – przewodnik po Tarnowie”

Klasa 3 a integracyjna Szkoły Podstawowej nr 9 im. Orląt Lwowskich w Tarnowie realizuje w roku szkolnym 2020/2021 program edukacji regionalnej z udziałem psa „Pies – przewodnik po Tarnowie”.

Program zawiera interdyscyplinarne połączenie treści przyrodniczo-matematycznych z humanistycznymi, zakładając rozwijanie samodzielności uczniów w korzystaniu z nowoczesnych technologii.

Uczestnicy programu podczas 10 spotkań z psem przewodnikiem po Tarnowie poznają najciekawsze miejsca naszego miasta, projektują trasy wycieczek z psem po terenach zabytkowych i zielonych, poznają prawa i obowiązki właściciela psa mieszkańca Tarnowa, najciekawsze obiekty i ośrodki kulturalne; a na przykładzie lektury „O psie, który jeździł koleją” zwieńczeniem programu będzie wspólne zorganizowanie wycieczki na zabytkowy dworzec kolejowy w Tarnowie i przejazd pociągiem wraz z psem. Uczniowie z niecierpliwością czekają na kolejne spotkania z psem terapeutycznym, który tym razem wciela się w rolę psa przewodnika po mieście.