Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, czyli uczniom:
-
niepełnosprawnym,
-
zagrożonym niedostosowaniem społecznym,
-
przejawiającym zaburzenia zachowania lub emocji,
-
szczególnie uzdolnionym,
-
mającym specyficzne trudności w uczeniu się,
-
z zaburzeniami komunikacji językowej,
-
przewlekle chorym,
-
znajdującym się w kryzysowej sytuacji,
-
doświadczającym niepowodzeń edukacyjnych,
-
zaniedbanym środowiskowo,
-
przejawiającym trudności adaptacyjne (np. wcześniejsze kształcenie za granicą).
Specyficzne trudności w uczeniu się dotyczą uczniów, którzy ze względu na zaburzone funkcjonowanie osiągają niższe wyniki w nauce niż oczekiwane w odniesieniu do wieku, wyniku pomiaru inteligencji i poziomu edukacji. Najczęściej określamy je za pomocą pojęć:
-
dysleksja – określenie specyficznych trudności w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu,
-
dysgrafia – trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma,
-
dysortografia – specyficzne trudności komunikowania się za pomocą pisma, szczególnie trudności z opanowaniem poprawnej pisowni,
-
dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki.
Uczniowie o SPE mogą liczyć na pomoc i wsparcie specjalistyczne. Na terenie naszej szkoły organizowane są zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym:
-
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (szczególnie przeznaczone dla uczniów o specyficznych trudnościach w uczeniu się; mają na celu usprawnianie funkcji zaburzonych analizatorów, koncentracji uwagi, pamięci, kompensację, doskonalenie umiejętności czytania i pisania, wzmacnianie motywacji poprzez odnoszenie sukcesów),
-
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (wyrównujące braki, służą pomocą uczniowi w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości przewidzianych w podstawie programowej),
-
zajęcia o charakterze terapeutycznym, rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne (służą nabywaniu umiejętności interpersonalnych, budowaniu adekwatnej samooceny, zarządzaniu emocjami, właściwemu rozwiązywaniu konfliktów, radzeniu sobie ze stresem),
-
zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia kreatywne,
-
konsultacje indywidualne.
W ramach realizacji programu profilaktyczno-wychowawczego prowadzimy zajęcia w oparciu o rekomendowane programy profilaktyczne, które na różnych etapach edukacji pomagają uczniom w przezwyciężaniu trudności, osiąganiu celów oraz wspierają adekwatną samoocenę młodego człowieka, to między innymi:
-
„Przyjaciele Zippiego”,
-
„Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”,
-
i inne – odpowiednio do rozeznanych potrzeb i możliwości, realizowane we współpracy z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie (PPP, SPPT, GIS, Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologiczno-Pedagogicznej, MOPS, dzielnicowi).
Realizujemy zajęcia kształtujące zdrowy styl życia w ramach „Zielonego Projektu”. Wspieramy rodziców, organizując warsztaty, spotkania ze specjalistami, konsultacje indywidualne.
Jako zespół specjalistów jesteśmy otwarci na potrzeby naszych uczniów, wspieramy ich w osiąganiu celów, pomagamy przezwyciężać trudności. Staramy się być refleksyjni, konsekwentni, ale też empatyczni. Zachęcamy uczniów do wspierania różnych akcji charytatywnych, pielęgnujemy pamięć pokoleń, tożsamość narodową.