„O diabełku, który chciał być dobry”.
Jako jeden z głównych celów pracy w SP 9 obrałyśmy sobie proces integracji ze środowiskiem lokalnym. Realizujmy projekt UMT „Każdy może być aktorem” w ramach, którego współpracujemy z lokalnym środowiskiem. W projekcie uczestniczy grupa 36 uczniów, w wieku od 10 do 13 lat. W tym: 8 dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, oraz 3 dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych pod kierownictwem Wioletty Grzywy, Marty Wawrzon, Agnieszki Dworzak i Agnieszki Szułakiewicz.
Jedną z ciekawszych form tej współpracy było zaproszenie dzieci z Przedszkola nr 8 na przedstawienie teatralne pt. „O diabełku, który chciał być dobry”. Uczniowie świetnie odegrali swoje role i udowodnili, że rzeczy niemożliwe stają się możliwe. Naszym honorowym gościem była Pani Inspektor UMT - Danuta Ciszek, która od wielu lat jest zaangażowana w propagowanie idei integracji. Pani inspektor to człowiek wielkiego serca. służy pomocą i dobrą radą w każdej chwili, nieustannie wspiera działalność naszego Stowarzyszenia „To, co wspólne”. Od wielu lat pracujemy z uczniami o różnym poziomie rozwoju psychoruchowego na zajęciach teatralnych. Zaobserwowałyśmy, iż zajęcia takie znacząco wpływają za zachowanie się dzieci o zaburzonych emocjach. Dzieci nadpobudliwe, uczą się panowania nad sobą oraz wyrażania swoich nastrojów w sposób akceptowany przez otoczenie. Dzieci nieśmiałe z kolei, otwierają się na nowe doświadczenia, nabywają umiejętności tworzenia relacji interpersonalnych. Warunkiem jednakże osiągnięcia takich efektów, jest systematyczna i stała praca w niewielkich grupach, skutkująca prezentacją efektów na szerokim forum. Jesteśmy dumne, że dzięki projektowym zajęciom „Każdy może być aktorem” naszym dzieciom udało się wyciszyć, zrelaksować i pokazać się z jak najlepszej strony. Okazuje się, że wspólna praca dzieci zdrowych i niepełnosprawnych sprzyja zacieśnianiu więzi koleżeńskich i wpływa na kształtowanie właściwych postaw uczniów zdrowych wobec chorych. Równocześnie wpływa aktywizująco na dzieci chore. Pozwala rozładować napięcie oraz uczy panowania nad emocjami dzieci nadpobudliwe.
Wioletta Grzywa
Marta Wawrzon