Relacja z wycieczki do Warszawy w dn. 19.10.2017

Warszawa przywitała nas piękną słoneczną pogodą, która towarzyszyła nam przez cały dzień. Wczesna godzina przyjazdu pozwoliła poszerzyć program wycieczki o dodatkowy punkt. Było nim odwiedzenie Cmentarza Wojskowego na Powązkach. Już tradycyjnie uczniowie naszej szkoły zapalili znicze na grobach żołnierzy Szarych Szeregów z Bataliony Zośka, przy Mauzoleum Żołnierzy Wyklętych-Niezłomnych oraz pod pomnikiem ofiar katastrofy smoleńskiej. Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum bł. księdza Jerzego Popiełuszki, urządzonego w podziemiach kościoła św. Stanisława Kostki na Żoliborzu.

Bardzo interesująca ekspozycja opowiada o wielkiej roli księdza Jerzego jako kapelana Solidarności oraz o jego męczeńskiej śmierci, poniesionej z rąk funkcjonariuszy Urzędu Bezpieczeństwa w 1984 r. Tuż obok kościoła znajduje się grób księdza Popiełuszki, przy którym po indywidualnej modlitwie zapaliliśmy znicz. Wykorzystując piękną pogodą odbyliśmy krótki ale bardzo intensywny spacer po centrum stolicy. Zobaczyliśmy pomnik Powstania Warszawskiego, pomnik Małego Powstańca, Starówkę warszawską z pomnikiem Syrenki, plac Zamkowy z Zamkiem Królewskim i kolumną Zygmunta, Pałac Prezydencki na Krakowskim Przedmieściu raz Pomnik Nieznanego Żołnierza. W tym ostatnim miejscu byliśmy świadkami zmiany warty honorowej o godzinie 12. Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie z przewodnikiem Muzeum Wojska Polskiego. W czasie dwugodzinnego pobytu obejrzeliśmy ogromną liczbę pamiątek związanych historią polskiego oręża. Wśród eksponatów znajduje się oryginał obrazu Wojciecha Kossaka Orlęta - Obrona cmentarza. Ciekawa jest też ekspozycja plenerowa, na której zgromadzono dużą ilość czołgów i samolotów. Na koniec pojechaliśmy na Sadybę do Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, gdzie zebrana jest ogromna kolekcja sprzętu wojskowego. Szczególnie dużym zainteresowanie cieszyła się ekspozycja sprzętu polskiej armii z okresu Kampanii Wrześniowej, z kilkoma oryginalnymi tankietkami TKS, armatą morską Boforsa i czołgiem Renault 7. Po godzinie 16 wyjechaliśmy w kierunku Tarnowa. Dużo czasu zajęło nam przebijanie się przez warszawskie korki i dotarcie do Grójca, gdzie uczniowie zjedli długo oczekiwany posiłek. Do Tarnowa przyjechaliśmy zgodnie z planem o godzinie 23. Wycieczka do stolicy Polski bogata była w akcenty historyczne i patriotyczne. W czasie jej trwania uczniowie naszej szkoły utwierdzili się w przekonaniu, że bycie Polakiem to nie tylko powód do dumy ale i zobowiązanie do poznawania historii swojego kraju.