XIX Wielkopiątkowa Droga Krzyżowa PTT na Mogielicę

Wielki Piątek był dla Szkolnego Koła PTT nr 1 im. Jana Pawła II dniem wyjazdu do Jurkowa, niewielkiej miejscowości położonej pomiędzy Limanową i Mszaną Dolną. Od blisko dwudziestu już lat odbywa się tutaj Wielkopiątkowa Droga Krzyżowa PTT na Mogielicę, w której licznie uczestniczą osoby przybywające z bardzo odległych nieraz zakątków Polski. Organizatorami całego przedsięwzięcia są Mielecki Klub Górski „Carpatia” – Oddział Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego i Parafia Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Jurkowie.

30 marca br. około godziny 9.00, wraz z tarnowskim Oddziałem PTT przyjechaliśmy na miejsce. Po modlitwie, komunii świętej i uroczystym błogosławieństwie w kościele parafialnym, odpowiednio wyposażeni i przygotowani, dołączyliśmy do grupy, na czele której niesiony był duży drewniany krzyż. Celem była Mogielica, zwieńczona wieżą widokową najwyższa kulminacja Beskidu Wyspowego o wysokości 1170 m n.p.m. Podążając ku szczytowi, w skupieniu przechodziliśmy do kolejnych stacji drogi krzyżowej, gdzie towarzyszący nam kapłan prowadził rozważania pasyjne. Szare kolumny bezlistnych jeszcze buków, polany pokryte zeschniętą roślinnością i zalegający w partiach podszczytowych śnieg stanowiły odpowiednie tło dla wielkopiątkowych refleksji nad własnym życiem. Nawet błotniste fragmenty trasy, czy śliskie podejścia, gdzie ludzie pomagali sobie nawzajem, nabierały głębszego znaczenia. Około południa uklęknęliśmy przy ostatniej stacji drogi krzyżowej, znajdującej się już na szczycie Mogielicy. Wspólna modlitwa i błogosławieństwo udzielone przez kapłana wyznaczały koniec pokutnego nabożeństwa, w którym uczestniczyło 366 osób. Po odpoczynku  i posiłku, miało miejsce ważne wydarzenie dla Szkolnego Koła PTT nr 1. Pani Kinga Buras, Prezes Oddziału PTT w Tarnowie, uroczyście wręczyła pięciu osobom legitymacje członkowskie Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Dokument potwierdzający przynależność do PTT otrzymało czterech uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 im. Orląt Lwowskich w Tarnowie: Mateusz Główka (kl. 4c), Jakub Kamiński (kl. 6d), Weronika Kawa (kl. 5a) i Mikołaj Roszkowicz (kl. 7d). Piątą osobą był Jakub Wojtarowicz, uczeń klasy 1 T/A Technikum nr 1 w Zespole Szkół Technicznych im. Ignacego Mościckiego w Tarnowie – Mościcach. Po wykonaniu pamiątkowych zdjęć na szczycie, wyruszyliśmy w drogę powrotną. Wraz z tarnowskim Oddziałem PTT zeszliśmy z Mogielicy zielonym szlakiem prowadzącym na Przełęcz Marszałka Rydza – Śmigłego, gdzie czekał na nas autokar. Do Tarnowa przyjechaliśmy późnym popołudniem. Jak na osoby poruszające się kilka godzin w trudnych warunkach terenowych, wyglądaliśmy całkiem przyzwoicie. Tylko oznaki zmęczenia na twarzach mogły sugerować, że wróciliśmy z dalekich wojaży lub nocnych manewrów, organizowanych przez szkołę przetrwania… Jak jednak wiadomo, dzieci i młodzież szybko regenerują siły, tak, że wcześniej, czy później musiało paść pytanie: „To kiedy ten następny wyjazd?”