Plan zajęć logopedycznych
Plan zajęć logopedycznych realizowanych w Szkole Podstawowej nr 9
im. Orląt Lwowskich w Tarnowie
I. Założenia ogólne
1. Diagnoza
a) przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dziecka
- badanie przesiewowe w klasie I szkoły podstawowej
- badanie kontrolne w klasach starszych
b) diagnoza logopedyczna
- badanie indywidualne – karta badania mowy, karta badania motoryki artykulacyjnej
wywiad z rodzicami
- konsultacje ze specjalistami (w razie potrzeby)
- zapoznanie się z orzeczeniami, opiniami oraz dokumentacją logopedyczną z ubiegłego roku szkolnego
c) organizowanie pomocy logopedycznej
2. Terapia
a) prowadzenie logoterapii indywidualnej i zbiorowej, usuwanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej
b) pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, rozumieniem
c) stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych
d) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu
3. Profilaktyka
a) podejmowanie działań profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej oraz czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy
b) współpraca z rodzicami: pogadanki, konsultacje, wskazówki, porady
c) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktyki szkoły (np. organizacja Tygodnia Logopedycznego w ramach obchodów Europejskiego Dnia Logopedy)
II. Cel pracy logopedycznej
a) wykrywanie i usuwanie wad wymowy
b) kształtowanie prawidłowej mowy dziecka poprzez korygowanie zaburzeń
c) stymulowanie rozwoju mowy
d) doskonalenie mowy
d) wdrażanie mowy do praktycznego wykorzystania poprawnych nawyków, przyswajanie w toku ćwiczeń
e) usprawnianie techniki pisania i czytania